fredag, juni 05, 2015

17-19/4 Tre dagar i Småland

Redan i vintras bestämdes att jag och ett par stockholmare skulle sammanstråla i Småland och fiska gös. Efter ett par turer fram ock tillbaka och massor av utebliven planering så stod vi där, vid Bolmens strand och gjorde oss redo att åka ut. Och vilken utfärd det blev. Då stockholmarna fixat stuga på västsidan ryker jag på att ta mig över sjön som visar sig vara minst sagt stökig. Kör i 8-9 knop över hela storsjön innan vi möts upp utanför Odensjö. Hela dagen läggs i detta område utan att hitta mer än ett par ekon som är lönt att släppa på. Får ett fåtal att stiga och endast två i båten. Avslutar i lä bakom öarna vid Rået och plockar ett par små bara för sakens skull. Plockar upp i Bolmstad på östsidan och kör via Bolmsö över till färjelägret. Inte ofta man åker färja med trailern J

Emil har fixat fin middag och jag fiskar fram finrommen! Visade sig vara ett uppskattat drag då killarna kör på hårt ända framåt trediden. Klockan sex ringer min klocka och jag är inte superpigg men här ska det fiskas! Glider ut och vinden är fortfarande ganska tuff men åker medvind och hittar ett par ekon som stiger men inte mer. Det är så makalöst trögt!! Kör på länge och plockaar upp endast ett par små du vi ska visa de lokala fiskarna hur det där med vertikalfiske går till. Uppskattat men grymt små fiskar.
Söndagen kör jag på vinst och förlust en annan sjö. Visar sig bli mest förlust. Ett par yngel är allt. Ett vettigt eko som jag jobbade på en stund men annars inget. Surt med tre heldagars fiske som inte ger något vettigt.

Tyvärr inte en bild på hela helgen då det inte fanns något att fota!!

Inga kommentarer: