måndag, juni 15, 2015

10/6 - Mer gös

Efter förra veckans hyggliga tur med nytt PB var jag återigen sugen på gösfiske. Bestämde mig för att ta en tur med en kollega på jobbet. Under fem sex dagar hade prognosen varit i princip perfekt men dagen innan vi skulle åka ut skruvades den upp rejält vindmässigt. Ett tag funderade jag på att avbryta men med en bra ballast i fören tänkte jag att det nog löser sig ändå. Kom iväg i vettig tid från jobbet och gled ut på sjön runt 17 tiden. Höll mg initialt lite i lä få det lite grundera, ca 6-7m, och lyckades direkt hitta lite mindre fisk. Gösen visade sig vara riktigt i hugget och tre förta släppen ger tre fiskar. Alla stiger relativt snabbt och någon hugger faktiskt två ggr. Visade sig att dessa tre inte var ett undantag. Gösarna högg mest hela tiden. Endast ett fåtal stod tjurigt kvar på sin plats och någon steg för att sedan avvika. Dock gick de allra flesta på ordentlig attack. Fisken stod allt från bottnen ända upp till två meter under ytan. Lurigt att fiska på så ytlig fisk då ekolodskonan är väldig smala och jiggen far lätt förbi fisken.

Fisket snurrade på tillsammans med den starka och mycket irriterande vinden. Kan återigen konstatera att mina hemsnickarde splash guards gör jobbet bra. Då vi kom längs från lä och vågorna gick som störst så tuggade propellern luft mellan vågorna och att ligga i tomgång på backan hjälpte inte mycket. Tufft och svårt men när fisken inte är kinkig alls utan hugger direkt så går det bra att fiska trots kraftig vind och vågor. Kvällen slutade på 16st upp och de flesta fångades pelagiskt.



Inga kommentarer: