måndag, april 13, 2015

11/4 - Gösförsök


Då vädret skulle bli vettigt bestämde jag mig för ett par timmar på sjön. Kom iväg i vettig tid och gled ut på sjön strax innan halv sju. Väder och vind såg vettigt ut och jag började leta efter ekon redan på lite grundare utifall att gösarna gått in för lek. Hinner inte mer än stanna på första fisken förrän det kommer en kraftig vindby och flyttar båten ur position. Sedan bara ökar vinden de kommande tio minuterna tills det skummar i ytan på vågorna redan nära land på läsidan! Inte riktigt som SMHI förutsått! Glider med vågorna istället, hittar egentligen inget vettigt och det jag försöker släppa på går undan eller så blåser båten ut position. Dock fungerar mina splashguards hyggligt bra.
Efter någon timme lägger sig vinden och det blir återigen möjligt att bedriva fiske med lite precision. Lyckas lura upp ett par mindre fiskar i en sluttnig och även om det är smått så är det kul att överlista någon. Flyttar runt lite och hittar lite större ansamling fisk. Lirkar ett tag på ett av ekona och efter en minut eller något så kommer hugget. Fisken är i sig är inte i någon  speciellt märkvärdig storlek men kondisen är brutal. Som någon sa: "- En amerikansk fotboll med fenor!" Leken måste vara nära nu.
Fortsätter i samma område ett par timmar till innan hemfärd och lurar upp ett gäng små fiskar till. Blandat med hanar och honor som det verkar. Totalt blev det nog 9 gösar men utan någon vettig storlek.

Gött väder var det så snart vinden lade sig.

Inga kommentarer: